مشاوره کنکور (سراسری، ارشد و دکتری)

هرگونه تركيب خطوط يا رنگ‌ها و هرگونه شكل سه‌بعدي با خطوط‌، رنگ‌ها و يا بدون آن‌، به‌گونه‌اي كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتي يا محصولي از صنايع دستي را تغيير دهد، طرح صنعتي است‌. در يك طرح صنعتي تنها دسترسي به يك نتيجه فني بدون تغيير ظاهري مشمول حمايت از اين قانون نمي‌باشد.

آیا می دانستید اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آنرا ثبت نمائید؟ هر تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما  برای مصرف کننده موجب شود را قبل از افشا، بهتر است ثبت نمایید تا جلو سو استفاده رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف گرفته شود.با ثبت طرح صنعتی شما می توانید به راحتی جلو و واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است را بگیرید.

طرح صنعتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی ، اداری، ورزشی ، صنایع دستی، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی ، اقلام لوکس، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس ، ظروف آشپزخانه ، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود . از اینرو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است". در ضمن طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییرشکل ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.

 

- ویژگی لازم برای ثبت طرح صنعتی چیست و چه فرایندی را طی می نماید؟

- راه های ثبت طرح صنعتی چیست؟ یا چگونه می توان طرح صنعتی را ثبت کرد؟

- حمایت از طرح صنعتی چه حقوقی را بوجود می آورد؟

- چه طرح هایی بعنوان طرح صنعتی قابل ثبت است؟

- چه طرح هایی تحت حمایت قانون طرح های صنعتی قرار ندارند؟

- حمایت از طرح صنعتی ثبت شده چه مدت و تمدید آن چگونه است ؟

- چه کسی می تواند تقاضای ثبت طرح صنعتی نماید؟

- حقوق ناشی از ثبت طرح های صنعتی در ایران چیست ؟

- چه کسی از حقوق طرح صنعتی برخوردار خواهد بود؟

- آیا می توان اجازه بهره برداری از طرح صنعتی ثبت شده را به اشخاص ثالث داد؟

- ضمانت اجرای حقوق ثبت طرح های صنعتی چگونه است ؟



حقوق مالکیت صنعتی به حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی می پردازد که در این زمینه قوانین کشور ما مطابق استانداردهای روز جهانی می باشد.

قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 و قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی کالا مصوب 1383 قوانین موجود در این زمینه هستند.

در زمینه حمایت های قانونی بین المللی از مالکیت های صنعتی نیز ایران در مهم ترین سند بین المللی حمایت از مالکیت صنعتی که کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت های صنعتی مصوب 1883 و اصلاحات بعدی آن می‌باشد عضویت  دارد که حقوق مالکیت صنعتی در تمام کشورهای عضو مورد این کنوانسیون مورد حمایت است.

در سال های اخیر با افزایش فعالیت ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) الحاق به معاهدات بین المللی مالکیت صنعتی تشریع شده است که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:

1- کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)

2- موافقتنامه و پروتکل مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم تجاری

3- الحاق به موافقتنامه مادرید به منظور جلوگیری از نصب نشانه های منبع غیرواقعی یا گمراه کننده بر کالا

4- الحاق به موافقتنامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین المللی آنها

5- الحاق به موافقتنامه های مادرید و لیسبون ظرفیت قانونی ثبت و حمایت بین المللی نشان جغرافیایی کشورمان در عرصه بین المللی و متقابلا برای اتباع سایر کشورهای عضو را فراهم نموده است.

6- الحاق به معاهده همکاری ثبت اختراع PCT : با تودیع سند این معاهده و متعاقبا اجرایی شدن آن امکان ثبت بین المللی اختراع مخترعین ایرانی در بیش از  148 کشور عضو معاهده از طریق تسلیم یک اظهارنامه بین المللی در ادراه مالکیت صنعتی و با پرداخت کمترین هزینه و پیچیدگی و نیز استفاده از تسهیلات تخفیف 90 درصدی  برای کشورهای در حال توسعه فراهم شده است.



در هر طرح توجیهی کسب و کار موارد زیر تشریح میشود:
مشخصات فنی
ظرفیت اسمی
نمودار فرایند تولید
تشریح کامل فرایند تولید،نکات فنی و شرایط عملیاتی
مواد اولیه اصلی مورد نیاز
ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز
تعداد کارکنان
کل انرژي مورد نیاز در سال
زمین و ساختمان مورد نیاز

برای آشنایی با نوشتن طرح های توجیهی کسب و کار با ما تماس بگیرید.



صفحه قبل 1 صفحه بعد